Czym jest umowa najmu okazjonalnego?

Umowa najmu okazjonalnego jest umową najmu lokalu mieszkalnego zawartą na czas określony, nie dłuższy niż lat 10. Umowa najmu okazjonalnego jest zawierana w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Taka sama forma jest wymagana dla jej zmiany. Wynajmującym może być tylko osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie wynajmowania lokali. Nie ma przeszkód aby po stronie wynajmującego było więcej niż jedna osoba, np. małżeństwo.

Obligatoryjne załączniki do umowy najmu okazjonalnego

Do umowy najmu okazjonalnego załącza się w szczególności:
1) oświadczenie najemcy w formie aktu notarialnego, w którym najemca poddał się egzekucji i zobowiązał się do opróżnienia i wydania lokalu używanego na podstawie umowy najmu okazjonalnego lokalu w terminie wskazanym w żądaniu opróżnienia lokalu;
2) wskazanie przez najemcę innego lokalu, w którym będzie mógł zamieszkać w przypadku wykonania egzekucji obowiązku opróżnienia lokalu; oświadczenie najemcy może być zawarte w treści aktu notarialnego zawierającego poddanie się egzekucji, o którym mowa powyżej,
3) oświadczenie właściciela lokalu lub osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu o wyrażeniu zgody na zamieszkanie najemcy i osób z nim zamieszkujących w lokalu wskazanym w oświadczeniu; na żądanie wynajmującego załącza się oświadczenie z podpisem notarialnie poświadczonym.

Zgłoszenie do urzędu skarbowego

Właściciel zgłasza zawarcie umowy najmu okazjonalnego lokalu naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania właściciela w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia najmu. Na żądanie najemcy właściciel ma obowiązek przedstawić potwierdzenie do urzędu skarbowego. W przypadku niedopełnienia zgłoszenia, umowa najmu jest nadal ważna, tylko nie stosuje się do niej korzystniejszych dla wynajmującego przepisów dotyczących ułatwień w podwyższaniu czynszu najmu oraz w rozwiązaniu umowy najmu i odebrania lokalu od najemcy, a także będą miały zastosowanie do tej umowy szereg korzystnych dla najemy przepisów ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.

Zakończenie umowy najmu okazjonalnego

Umowa najmu okazjonalnego lokalu wygasa po upływie czasu, na jaki była zawarta, lub ulega rozwiązaniu po upływie okresu wypowiedzenia tej umowy.

W razie utraty możliwości zamieszkania w lokalu wskazanym przez najemcę, najemca jest obowiązany w terminie 21 dni od dnia powzięcia wiadomości o tym zdarzeniu wskazać inny lokal, w którym mógłby zamieszkać w przypadku wykonania egzekucji obowiązku opróżnienia lokalu, oraz przedstawić oświadczenie właściciela lokalu lub osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu o wyrażeniu zgody na zamieszkanie najemcy i osób z nim zamieszkujących w lokalu wskazanym w oświadczeniu; na żądanie wynajmującego załącza się oświadczenie z podpisem notarialnie poświadczonym. W przypadku niedopełnienia przez najemcę obowiązku, o którym mowa powyżej, właściciel lokalu może wypowiedzieć na piśmie umowę najmu okazjonalnego lokalu, z zachowaniem co najmniej siedmiodniowego okresu wypowiedzenia.

Żądanie opróżnienia lokalu i nadanie klauzuli wykonalności aktowi notarialnemu

Po wygaśnięciu lub rozwiązaniu umowy najmu okazjonalnego lokalu, jeżeli najemca dobrowolnie nie opróżnił lokalu, właściciel doręcza najemcy żądanie opróżnienia lokalu, sporządzone na piśmie opatrzonym notarialnie poświadczonym podpisem właściciela.

Żądanie opróżnienia lokalu zawiera w szczególności:
1) oznaczenie właściciela oraz najemcy, którego żądanie dotyczy;
2) wskazanie umowy najmu okazjonalnego lokalu i przyczynę ustania stosunku z niej wynikającego;
3) termin, nie krótszy niż 7 dni od dnia doręczenia żądania najemcy, w którym najemca i osoby z nim zamieszkujące mają opróżnić lokal.

W przypadku bezskutecznego upływu terminu właściciel składa do sądu wniosek o nadanie klauzuli wykonalności aktowi notarialnemu. Do wniosku wniosek o nadanie klauzuli wykonalności aktowi notarialnemu załącza się:

1) żądanie opróżnienia lokalu wraz z dowodem jego doręczenia najemcy albo dowodem wysłania go przesyłką poleconą;
2) dokument potwierdzający przysługujący właścicielowi tytuł prawny do lokalu, którego opróżnienia dotyczy żądanie właściciela;
3) potwierdzenie zgłoszenia do urzędu skarbowego.

Najem okazjonalny z obywatelami Ukrainy

Do zawarcia umowy najmu okazjonalnego lokalu przez najemców będących obywatelami Ukrainy, który przybyli od 24 lutego 2022 roku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie stosuje się wymogu:

1. wskazania przez tego najemcę innego lokalu, w którym będzie mógł zamieszkać w przypadku wyegzekwowania od niego obowiązku opróżnienia i wydania lokalu zajmowanego na podstawie umowy najmu okazjonalnego oraz
2. złożenia oświadczenia właściciela lokalu lub osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu o wyrażeniu zgody na zamieszkanie najemcy i osób z nim zamieszkujących w lokalu wskazanym w oświadczeniu
(art. 69 w zw. z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r.  o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2022 r. poz. 583)).

Eksmisja najemców będących obywatelami Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Polski od dnia 24 lutego 2022 roku, następuje do lokalu wskazanego przez nich (może być to lokal zastępczy wskazany w umowie najmu okazjonalnego), a w razie niewskazania przez najemców takiego lokalu – komornik usuwa najemców do noclegowni, schroniska lub innej podobnej placówki zapewniającej miejsca noclegowe, wskazanej przez gminę właściwą ze względu na miejsce położenia lokalu podlegającego opróżnieniu. Najemcom nie przysługuje wówczas prawo do zawarcia umowy najmu socjalnego ani do tymczasowego pomieszczenia (tak: K. Osajda (red. serii), B. Lackoroński (red. tomu), Ustawa o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego. Komentarz. Wyd. 11, Warszawa 2023).

Wynagrodzenie notariusza

Wynagrodzenie notariusza za sporządzenie oświadczenia najemcy, w którym poddał się egzekucji i zobowiązał się do opróżnienia i wydania lokalu wynosi nie więcej niż 1/10 minimalnego wynagrodzenia za pracę.

GOdziny urzędowania

Pon – Pt:

inne terminy po wcześniejszym uzgodnieniu